ذوب آهن اصفهان تعطیل شد

آنطور که شاهد هستیم شرکت‌های تازه بنیان تولیدکننده فولاد درایران در مدت کوتاهی اندازه تولیدات خود را از حدود یک یا دو میلیون تن گذرانده و شرکتی با سن میانگین مثل مبارکه به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد غرب آسیا تبدیل شده است؛

اما بر عکس تصورها ذوب آهن اصفهان که مادر صنایع بزرگ کشور محسوب میشود، نتوانسته تولید خود را به ۳ میلیون تن برساند و همچنان با مسئله هایی برای رشد گنجایش و تولید مواجه است. بازبینی آمارها نشان می دهد که در سال ۹۸ ذوب آهن اصفهان ۲/۴ میلیون تن فولاد تولید کرده که عدد قابل اهمیتی به شمار نمی رود.

با اجرای طرح برابری، تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی برای این شرکت در نظر گرفته شد اما تحویل پروژه‌های بسیاری که کار ساخت آنها از طرف ذوب آهن انجام شد، مانند فولاد خراسان و سبا سبب شد تا قدرت مالی ذوب ‌آهن هرروز بی قدرت تر شود.

شرکت ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده فولاد به شیوه کوره بلند است، از این جهت برق و انرژی کمتری مصرف می‌کند و یارانه کمتری در مقابل بقیه واحدهای فولادسازی دریافت می نماید.

در کنار این مسئله، ذوب آهن اجبار به خرید مواد اولیه با نرخ بازار آزاد است و این فشارها باعث شده تا شرکت حتی با اجرای پروژه برابری به تولید ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تنی دست پیدا نکند.

تنها ۲۵ درصد تولید را می توانید برای صادرات استفاده کنید


به گزارش آهن آپ در اخبار بازار آهن، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، افت تولید این مجموعه را از مسئله های مالی کم بودن مواد اولیه می‌داند و گفته است که کم بودن نقدینگی باعث شده تا تعمیرات کنورتورها با تعویق انجام پذیرد و از طرفی کم بودن مواد اولیه، بیشتر بودن نرخ سنگ ‌آهن دانه ‌بندی و نداشتن سهمیه‌ ای برای ذوب ‌آهن همینطور مسئله هایی برای تولید ایجاد نماید. این شرکت برای سال ۹۸ برنامه ریزی ۳ میلیون و ۵۰ هزار تنی را در نظر گرفته بود اما به علت کم بودن منابع مالی و تحریم ها قدرت ترمیم به هنگام کوره شماره یک را نداشت؛ از این جهت اجبار به اصلاح بودجه گردید.

f:id:ahanup:20200519200540j:plain

قیمت پروفیل آهن

 


 


منتشر شده در یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۴۹

 

 

ahanup.hatenablog.com